Balanz massasje Oslo om melkesyre

Balanz massasje Oslo-Melkesyre


Det er mange myter om melkesyre i forbindelse med trening. Melkesyre ble lenge sett på som utelukkende negativt. Nyere forskning viser derimot at det også kan gjenbrukes som energikilde både til hjerte, hjerne og muskler. Det er likevel ingen tvil om at for mye syre i musklene gir betennelsestilstander. Nervesystemet blir overstimulert, blodsirkulasjonen senkes i et forsøk på å beskytte området og vi får lettere skader og muskelsmerter. 

Melkesyre oppstår når behovet for oksygen er større enn tilgjengeligheten. Når det ikke er oksygen tilgjengelig i musklene, og karbohydratene forbrennes uten oksygen. Dette skjer spesielt under lange treningsøkter over en time, og melkesyren bygger seg opp jo lenger treningen varer. 

Glukose vil da forbrennes utenfor der oksygenforbrenningen normalt skjer (utenfor cellenes mitokondrier) og melkesyre blir sluttproduktet. Immunsystemet jobber på høygir. Det er derfor ikke uvanlig at idrettsutøver blir lett syke eller får allergier. Samtidig svarer kroppen på syreoverskuddet med smerte. 

Melkesyreterskelen er et viktig måleverktøy for toppidrettsutøvere. Jo høyere melkesyreterskel vi har, desto mer utholdende vil vi være. 

I Videnskap.dk kunne vi i januar 2012 lese at forskere fra Aalborg universitet og Rigshospitalet oppdaget at det er leveren, og ikke nyrene som man tidligere trodde, som har problemer med å fjeme nok melkesyre fra blodet. Konsentrasjonen av melkesyre stiger derfor i takt med arbeidsbelastningen. 

Problemet er ikke at det plutselig blir produsert mer melkesyre, men at leveren ikke klarer a henge med, sier professor Niels Secher fra Rigshospitalet i artikkelen. Det viste seg samtidig at nyrenes evne til å fjerne melkesyre er like god ved moderat trening som ved hvile. 

Det kan derfor spekuleres i hvor vidt yteevnen under hardere trening kan forbedres om vi sørger for a opprettholde gode betingelser for nyrene. Dette kan vi for eksempel gjøre ved a drikke nok og unngå å ha alkohol i blodet, sier forskningsleder Stefanos Vollanitis på Institut for Medicin og Sundhedsteknologi på Aalborg universitet. 

Når vi trener blir det pumpet ekstra mye blod ut til musklene, noe som betyr at det kommer mindre blod til de indre organene. Nyrene mister 30 prosent av blodet ved moderat arbeid. Likevel klarer de altså å fjerne melkesyre med samme intensitet som når kroppen er i hvile. Dette var det de fant mest overraskende i forsøket. 

Den reduserte blodgjennomstrømmingen i leveren får den derimot til å fjerne mindre melkesyre. Ved 4 mmol er blodgjennomstrømmingen så lav at leveren ikke lenger klarer å følge med produksjonen av melkesyre. Det er ifølge Secher svært interessant å finne ut hva som skjer ved dette nivået fordi mange idrettsfolk får målt melkesyrenivået sitt, og tidligere har man ikke visst hvorfor dette var den magiske grensen. Denne toleransen kan trenes opp med spesifikke pusteøvelser slik at muskulaturen vil bli mer utholdende.

Under selve treningen er det mange som mener at vi ikke klarer å fokusere på pusteøvelser da alt fokus må være på prestasjon, og pustefrekvensen økes kraftig som følge av melkesyreproduksjonen.

 Kjersti Ihle er likevel et eksempel på at det er mulig å fokusere, og ha glede av, pustetøvelser også under konkurranser. Anette har selv klart å senke pulsen med 10 slag fra 170 til 160, under hard trening på tredemølle, kun ved hjelp av å fokusere på utpusten. Tredemøllen kjørte i samme tempo så det var helt klart bare pusten som senket pulsen.

 

Nina Hanssen, Anette Aarsland

Pusten 2014


top