Balanz massasje Oslo om pusting

Balanz massasje Oslo-Pusting

Intet er som å bli pustet på av det levende liv

Knut Hamsun 



Alle spedbarn puster riktig. Det kan vi se ved å observere de tydelige bevegelsene i mage og rygg ved hvert ut - og inn-pust. Når babyen skriker, ser vi bevegelse i de samme områdene. Mange av oss har mistet denne naturlige evnen. 

Jeg ofret ikke en tanke på at det er forskjellige måter å puste på, og at pusten er noe vi må vedlikeholde eller videreutvikle før jeg møtte pusteekspert og operasanger Anette Aarsland. Uten Anettes kyndige veiledning og dytt i baken hadde jeg nok aldri interessert meg for pust, men det tok ikke lang tid før jeg forsto at pusten er nøkkelen til en bedre hverdag med mindre stress og en generelt bedre helse. Jeg merket allerede etter noen uker at stress og spenninger i armer og nakke slapp. 

Da vi la ut på denne reisen i pustens verden, ante jeg ikke hvordan det skulle ende, men jeg har selv lart utrolig mye både om hvordan pusten virker og om meg selv dette året. Jeg håper at flere lar seg inspirere av denne boka til i legge om livsstilen og innføre noen enkle små pusterutiner i en hektisk hverdag. Jeg tror nemlig at alle, uansett kjønn, alder, bakgrunn eller situasjon har alt å tjene på å puste riktig. Ikke minst folk som ønsker å prestere bedre både på idrettsbanen og på scenen. Jeg kjente at et bedre pustemønster giorde meg mer trygg og modig, og jeg tok derfor stadig nye og større utfordringer. Blant annet holdt jeg foredrag på verdenskongressen i Positiv psykologi, debuterte som stand up komiker og surfet på store bølger utenfor Californiakysten. Pusten var et godt og praktisk verkøy å ha med når jeg skulle prestere utenfor min egen komfortsone. 

En annen ekstrabonus var at jeg etter hvert også fikk mer volum på stemmen og ble flinkere til å legge inn pustepauser også under foredrag. Altfor mange av oss damer bruker for lite av vårt stemmepotensial i hverdagen, men det er altså utrolig mye vi kan gjøre for å øke stemmevolumet med noen enkle pusteovelser. Det gjelder selvsagt også for menn. 

Er du kortpustet og bare puster med den øvre delen av lungene slik jeg gjorde, er det et signal på at kroppen din er i kampmodus du er stresset. Anettes hovedbudskap er at vi må lære oss å fokusere på å puste ut, gjerne på en ssss for å skape motstand for luftstrømmen, og å la innpusten komme automatisk gjennom nesa. Med riktige pusteøvelser vil vi igjen kunne klare å slappe av, roe tanke- og folelsesjaget og igjen fristille diafragma. Diafragma, eller mellomgulvsmuskelen, blir ogsa kalt kroppens følelsessenter fordi det er der følelsene lett «setter seg fast». Anette vil vi skal ha bevegelse i diafragma og at hele torsoen (overkroppen, foruten armer, bein og hode) skal være bevegelig når vi puster. 

 

Det er ikke nødvendig å gjøre alle øvelsene i boka for å oppnå ønsket effekt. Finn heller dine favoritøvelser og fokuser på dem. For meg var øvelse nummer 1 eller 2 de viktigste. Ifølge Anette er det vanskelig å komme utenom disse to øvelsene da de danner grunnlaget for hele pusteknikken og får deg til i puste rolig samtidig som du beveger muskelen i mellomgulvet (diafragma). 

Lykke til!

Han Hanssen, Anette Aarsland

Pusten 2014


top